دیانا خانمدیانا خانم، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 3 روز سن داره

فرشته گونه ای همزاد ماه

کاربرد اعداد

1393/12/10 2:18
نویسنده : mami
147 بازدید
اشتراک گذاری

 

به نام خداوندی که راه های گشایش را برایمان باز گذاشته

خدایا به من سعه صدر عطا فرما امین

در راستای مستند سازی ، از ابتدای ورودم به دوره در فاز اول یافتم که لازم است تمام اندیشه ها و برنامه هایی که برای رشد دخترم دارم ، به صورت مکتوب در آوردم و زوایا و مسیرهای پیش رو یا راه های نرفته را با این کار ببینم و به اصطلاح خودم دید از بالا و تمام و کمال به قضیه داشته باشم

کار پیش رو مستندی است که برای کلاس فاز دوم انتخاب کرده ام و به امید خدا مایلم تمام آنچه را که مکتوب کرده ام در موضوعات گوناگون را در اولین فرصت  ارایه دهم باشد که قدم هر چند کوچک اما مصمم من برای دخترم دریچه ای باشد هر چند روزنه وار برای دوستانم که همراه و هم مسیر من و معلمانی رشد دهنده بوده اند.

بنا به مقتضیات روزانه و نیازی که خود احساس کردم تا مفهوم زمان را که قابل لمس و درک کودکانه برای کودکم در نگاه اول نبود را ، به صورت قابل درک در آورم دورنمای زیر را طراحی کردم و برای انجام آن کارهایی صورت گرفت و ارزیابی هایی نیز در نظر گرفته شد تا میزان علاقه کودکم به مسیر طی شده را بیابم.

 

 

شکل 1

 

 

 

شکل 2

قدم اول برای دانستن مفهوم عدد سعی کردم یک را تمرین کنم.دیانا از اوان سه سالگی میشمرد و تا هزار به فارسی و انگلیسی می گفت.

از او خواستم چند چوب هم اندازه که مفهوم یک را داشت انتخاب کند و در ستونهایی یک تا ده را ساخت و اعداد هر ستون را زیر آن قرار داد.

و اعداد را به فارسی و انگلیسی چید.       

شکل 3

 

از او خواستم چرخ و فلکی با شش صندلی برای عروسکهایش درست کند.

در راستای آشنایی با اعداد ، اعداد را بریدیم و دخترم رنگ کرد.

بسیار نیاز داشتیم تا دخترم ساعت را بداند و با دانستن مفهوم ثانیه و دقیقه و ساعت ، روتین های زندگیمان آسانتر جریان یافت.در زمانهایی که او درخواست داشت من به اتاقش بروم یا زمان رفتن به مکان خاص او با دانستن ساعت و نشان دادن روی ساعت ، متوجه زمان گذشته شده یا باقی مانده میشد.

 

شکل 4

روی شکل زمان بیدار شدن صبح و خواب شب و بازگشت از کلاس را نشان دادم

کاربرد دیگر اعداد برای ما و دانستن و توانایی خواندن انها استفاده در تلفن بود و دیانا با دانستن اعداد و نوشتن آنها روی برگه ای و به قول خودش تابلو دیانا ، قادر است شماره گیری کند و حتی برخی از شماره ها را نیز حفظ شده است

این توانایی شماره گیری برای من یک مدل ارزیابی از مپ کاربرد اعدادمان است و درستی این کار نشان دهنده درک درسن کودک از عدد و درستی مسیر طی شده است.

 

شکل 5

عکس اعضا خانواده و بستگان را چسباندیم و شماره هریک را نوشتیم.دیانا متوجه شده است که شماره هایی که ابتدای آن 0912 است مربوط به گوشی همراه است.

یکی دیگر از علایق روزانه دخترمان در سه سالگی ، شمردن است.شمارش صفحات کتابهای ضخیم که به زودی تمام نمیشوند،شمارش اسبابها و ماشین و درختهای خیابان و هر چیز دیگر.

از من خواست تا اعداد را برایش بنویسم و روزیی چندین مرتبه در ابتدای نوشتن با هم و به تنهایی از روی تابلویمان میخواندیم.

یکی از مزایای بنر اعداد ما این بود که دخترمان کمتر در شمارش دچار فراموشی شد و با مراجعه و تکرر دریافت به عنوان مثال بعد 89 چه عددی می آید.

 

شکل 6

برای ارزیابی مپ رسم شده کاردستی زیر را طراحی کردم .دیانا طبق اعداد گفته شده گلبرگها را به تعداد چسباند و همچنین قد ساقه ها بیانگر بیشتر و کمتر بودن اعداد است.بزرگی و کوچکی را توسط برج سازی هم کار کردیم

 

 

 

شکل 7 و شکل 8

برای جمع و تفریق اعداد از چوب بستنی و مداد رنگی استفاده کردیم و نتیجه فوق تصورم بود.

از دیگر کارهای مهم که از اواسط پاییز شروع نمودم خواندن پلاک ماشین جلویی توسط خودم بود.اینکار برای دیانا آنچنان برانگیزاننده بود که با تکرار توانایی خوندن اعداد سه رقمی و حروف را تا حدی پیدا کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

پسندها (1)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)